Začátkem ledna
 zemřel Freddie Hubbard, trumpetista
 z klasické generace jazzových šedesátých let. S Artem Blakeym (video: Moanin'!) hrál přehledně,
 sám se držel  hard bopu, ale jednou za čas taky formoval významná alba Ornetta
hard bopu, ale jednou za čas taky formoval významná alba Ornetta
 Colemana, Erika Dolphyho, Johna Coltrana, Wayna Shortera, tedy věci směřující k free. Je to asi jako kdyby
 malíř maloval konkrétní věci, někdy se mu to rozpadalo do abstrakcí a občas mu
 záleželo jen na energii a dynamice tahů štětcem, ne na obrazu. 
 Video k Misty z japonského
 koncertu je zarážející: Hubbard se před tisícihlavým davem chová, jako by byl o
 samotě. 
 Smrt Freddieho
 Hubbarda česká média úplně neodzívla. Mnohem méně známý u nás byl Davy Graham – britský folkař, který povýšil
 kytaru na sólový instrument a  zároveň se vydal hledat širší inspirace, viz Blues
zároveň se vydal hledat širší inspirace, viz Blues
 Raga. Jeho experimenty s lidovým hraním byly vlastně britskou
 paralelou k tomu, co v Americe dělal John Fahey. S koncem
 sixties ho skosily drogy: folk se může zdát měkký, ale Grahama tehdy strkali do
 stejné kategorie se Sydem Barrettem. Film
 z roku 1969 to trochu pomáhá chápat. 
 Graham teď prožíval
 dobrá léta, když se s free folkem objevili mladí zvichření hráči na
 akustickou kytaru jako James Blackshaw, Ben Chasny (Six Organs of Admittance)
 nebo Richard Bishop, všichni se k němu hlásili. Zase vystupoval
 s vrstevníky Bertem Jantschem a Martinem Carthym. 15. prosince umřel na
 rakovinu plic. 
  A 9/1 umřel Dave Dee – z kapely, jejíž název,
A 9/1 umřel Dave Dee – z kapely, jejíž název,
 když jsem ho prvně slyšel, mi připadl jako nesmyslná báseň: Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich. Kapela z éry britské
 beatové invaze, jejíž vyřvávání jak dělané pro fotbalové stadióny poráželo
 v německých žebříčcích Beatles i v roce 1967. Západní Německo pro ně
 bylo zemí zaslíbenou: když tam koncertovali spolu s The Jimi Hendrix
 Experience a Cream, byly obě kapely v rolích předskokanů (!). Video k Hold Tight! z roku
 1965 je zachycuje v „němečtější" stadionové fázi, Zabadak
 z roku 1968 je psychedeličtější a posluchač Animal Collective by jím neměl
 pohrdnout. 
P. S.:
 Katapult jsem svého času zhusta poslouchal s filmařem Honzou
 Gogolou, který ho má rád z filozofických důvodů. 
 "Umřel Dědek," oznámil jsem rockersky zachmuřeně svojí ženě,
 zrovna rovnala prádlo. 
 "Co?" řekla, aniž ustala v pravidelných pohybech.
 "Honza Dědek?" 
Musel jsem se smát. Konec chmury. Jo a Honzo, budeš dlouho živ. Říká se to, v těchhle případech.
 
  
  
 
Obaly desek od Blue Note v šedesátých letech. Klasická kultura, jistota, vějička na sběratele.
