PETR VIZINA, Hospodářské noviny // Petr
Ostrouchov a desky na jeho značce Animal Music, beaty od Karaoke Tundry, zprostředokvatelé
zážitků Scrape Sound (Bonnie Prince
Billy, Woven Hand), samozřejmě Slnko Records a Silver Rocket, Atmosphere a Roots na Hip Hop Kempu.
PAVEL TUREK, Aktuálně.cz // Budu se opakovat, ale můj nebetyčnou úctu
mají stejně jako loni všichni promotéři, kteří se snaží udržet Čechy
napojené na aktuální hudební dění a i za cenu utopení vlastních prachů sem
vozí kapely, o kterých jsou přesvědčení. Silver
Rocket, AM 180, Bohemian Like You, Recyclit – je lhostejný, z jakých
ideologických popudů to dělají, ale těší mě, že si pořád dokázali udržet
kontinuitu.
A moje nemenší
poklona patří „brachovi" Tomášovi za vytrvalou a komplexní dramaturgii Radia Wave. I za to, že tam prosadil takový čupr
písničky jako Máš oči hákového kříže.
KAREL VESELÝ, nezávislý publicista (A2,
Hisvoice, Musicserver, karlmuzziklab.blogspot.com)
Label roku:
Wagon Repair (kanadská odpověď na smrt minimal
techna – Mathew Jonson, Mole, Deadbeat, Minilogue)
Skull Disco (experimentální dubstep – Shackleton,
Applebim, Peverelist)
Environ (electro v duchu ranného
Detroitu – Morgan Geist, Kelley Polar, Metro Area)
Crucial Blast (kytarový noise ambient –
Sorc'henn, Skullflower, Nadja, Grey Daturas)
Vzdávám čest:
Lil Wayne
Diplo
metabloggeři (Idolator.com, DJ Martian)
Bradford James Cox
(Deerhunter, Atlas Sound)
+
Stimul
ALEŠ STUCHLÝ, Týden, A2, Stimul
Warp,
který měl letos obzvlášť dobrý rok. Přišlo odtud hned několik mimořádných
nahrávek žánru abstraktní elektroniky: deska Quaristice od matadorů Autechre, kteří se tentokrát chopili i
oscilátorů z německého armádního vozidla; stylově obtížně zařaditelná, znepokojivá kolekce Blood,
Looms & Blooms íránské, v Londýně usazené umělkyně Leily Arab; a
zejména album Los Angeles od
geneticky dobře vybaveného hiphopového producenta a laptopového experimentátora
Stevena Ellisona známého jako Flying Lotus (jeho pratetou je slavná jazzmanka
Alice Coltrane). Pro britské vydavatelství Warp, které příští rok oslaví 20 let
činnosti, letos platilo to samé, co pro novinku Autechre: jasně demonstrovalo,
co odlišuje důslednost od upracovanosti, intuici od náhody a na té nejobecnější
rovině i kvalitu od nudy.
Fonal, label z finského Tampere, který se pro svou
nevyzpytatelnost a zároveň kvalitu stal skutečným pojmem mezi alternativní
vydavatelskou elitou. Vedle dvou alb kolektivu Eleanoora Rosenholm (debut Vainajan Muotokuva /=Portrét
zemřelého/ a čerstvý opus Älä kysy kuolleilta, he
sanoivat)
se sluší upozornit také na letošní desku enigmatického křesťanského ansámblu
Paavoharju a novinku psychedelické folkařky Laury Naukkarinen (Lau Nau).
Newyorské nezávislé
vydavatelství Almost Gold za to, že
seznámilo kritickou i posluchačskou obec se jménem Shugo Tokumaru.
Osmadvacetiletý japonský písničkář a multiinstrumentalista, vzbudil svou
eklektickou popovou deskou Exit – na
níž zní přes padesát, často ručně vyrobených a samotným autorem obsluhovaných
nástrojů – nejen ve Státech malou senzaci.
JOSEF RAUVOLF, Instinkt
Uvedu zde české:
především Guerilla Records za
pokračující záslužné mapování domácího undergroundu, ale i musiky, jež
s ním jakkoli souzní, a dále Bigg
Boss, za hip-hopové aktivity, které se přitom, v osobě Vladimira 518,
přelévají i do publikační a výtvarné činnosti.
Potěšil mě také
nástup Edice Respekt, kde vyšla jak
nová alba, tak reedice. Stejnou radost jsem měl z vydání Kilhets (a
Prvního hoře) u Black Pointu.
TOMÁŠ TUREK, Radio Wave
Labely: ATP Recordings nejen za skvělé
releasy, ale také za festivaly, na které bych potřeboval jezdit všechny.
(Nechce to někdo sponzorovat nebo ATP zorganizovat v Česku?). Blast First Petite (www.blastfirstpetite.com) za
skvělou řadu coververzí Suicide, konečně řádné vydání Marry Me Tonight od HTRK
(čti Hate Rock) a Polyp EP od Youthmovies. Bella
Union za kotlíkáře z paneláku Fleet Foxes, album skvělých Abe Vigoda a
pečování o Dirty Three.
Pořadatelé: AM 180 Collective, Scrape Sound, Sperm a Silver Rocket, kteří do českých klubů
neustále vozí s obdivuhodným zanícením relevantní světovou hudbu.
PROKOP HOLOUBEK, Fléda, festival New New!
Pár organizátorů.
Většina si zaslouží zmínku už jen proto že že vydrželi rok 2008. DIY – omleté,
ale stále platné.
Silver Rocket – energie s jakou se vrhli do pořádání
akcí je obdivuhodná, nakažlivá, čistá a svěží zároveň. Promotéři „jak brus".
Přeji výdrž a pevné nervy. www.silver-rocket.org
Loser crew – „DIY authority from Brno." Kvalita bez
humbuku. Rok plný skvělých koncertů. / http://www.myspace.com/losercrewbrno
Atrakt Art/A4 – přes veškeré snahy úředníků o zabití tohoto
jedinečného prostoru v Bratislavě, AA/A4 stále pokračuje v pořádání
koncertů, neslevujíc z kvality. Naopak. Palec nahoru za výdrž a
kontinuální kvalitu. 9. ročník Nextu budiž důkazem. www.A4.sk
www.nextfestival.sk
Radios.cz – Tomáš Heczko & Sběrna Dačice – Radios.cz
je neobvyklý webový projekt specifického internetového rádia, oceňuji o to víc
že vzniká mimo obvyklá kulturní centra, v Dačicích, na Vysočině.
K tomu pořádání zajímavých koncertů v prostoru (opravdové) Sběrny
(druhotných odpadů). www.radios.cz
Vrah – Rožnov p. Radhoštěm – legendární punkový klub stojí i padá na
DIY zásadách, podpoře jednotlivých lidí. Sídlo již spoustu let aktivní Malaria
Records – a tady zmíním projekt troj CD skupiny FPB – jenž chudá Malarie
zaštítila – http://www.malarie.eu/fpb.htm
– vpravdě sysifovský archivní počin.
Kasárne – Košice – projekt jenž měl našlápnuto na první
skutečnou „kulturfabrik" v bývalém Československu. Zvůlí košických radních
však skončil tak rychle jak začal. ŠKODA! Zamáčkněme slzu zde: http://www.kasarne.sk
Hrdiny jsou pro mě
všichni lokální promotéři
z okresních i menších měst, dělající zajímavé koncerty často na hranici
rentability, vždy hlavně pro radost a z vnitřní nutnosti.
PETER BÁLIK, deník SME
Slnko Records. Maly slovensky label, kde vychadzaju aj Zive
kvety, kde hram. Slnko Records vydal tento rok tolko domacich albumov, ako
napriklad Universal. Holt, niekto ma hudobny priemysel ma krizu, ale malym
labelom sa dari. To je skvela sprava!
ANEŽKA HOŠKOVÁ, A. M. 180 Collective
Stepan Bolf & Jakub Hosek (A.M.180/Arty
Maniac Discs label), Michal Kočan (Very First), Fluff fest crew, Tomáš Turek (Radio
Wave), Jana Kačurová (Lidové noviny), Pavel Turek (aktualne.cz), Pavel Ovesný (freemusic.cz),
JAKUB HOŠEK, A. M. 180 Collective
Pavel Ovesný(freemusic.cz), Štěpán Bolf + Anežka Hošková (A.M.180/Arty
Maniac Discs label), Fluff Fest Crew, Michal Kočan(Very First), Tomáš
Turek(Radio Wave) ,Jana Kačurová (Lidové noviny), Michal Brenner (Bohemian Like
You), Pavel Turek (aktualne.cz), Scrape Sound, Polí 5, SRR, Bleeding Ear, czechcore.cz
,Vole Love Production, diycore.net, Banán, Samuel Records, Klub 007, Skutečnost…
Ztotožnění vidím s Upset The Rhytm! z Londýna a s Fettkakakao z Vídně.
ŠTĚPÁN BOLF, A. M. 180 Collective // Labely
– nezadržitelená celosvětová
záplava desítek až stovek nových malých labelů, komunitních a subkulturních
platforem, vydávajících a distribuujících mimo kontrolované cesty a obchodní vztahy,
svobodně a čistě ze zápalu pro věc jen to, co chtějí. Pevně věřím, že je to
další hrebíček do rakve major labelů, které se ve svojí nepotřebnosti staly
trapnými tak, že škoda mluvit. A taky věřím, že poslední ťafkou pro ,,nahrávací
průmysl" bude ,,finanční krize", kterou koneckonců vnímám jako spásu,
která pro to lepší ze západního světa přišla za minutu dvanáct.
LUKÁŠ JIŘIČKA, A2,
Hisvoice, Stimul // Okruh labelů se mi příliš nemění, spíš čekám na pomalé
změny paradigmat mých oblíbených koňů, na nichž lze sledovat i proměny hudby i
s makro odstupem: Erstwhile, Al
Maslakh, Rune Grammofon, Sofa Music, Musica Genera, Winter and Winter, Tzadik,
Editions Mego, Ipecac. Jsem možná konzervativní, ale upřímně: není třeba
měnit.
Jako producenta je
třeba zmínit Michala Rataje, co
obětavě a se vší silou vytváří jedinou platformu pro radio-art v ČR, a to
v konzervativních možnostech Českého rozhlasu 3.
MATĚJ KRATOCHVÍL, šéfredaktor Hisvoice // S opatrným optimismem se mi chce
konstatovat zlepšující se situace současné vážné hudby na českých koncertech,
za což může několik okruhů „pečovatelů o hudbu": Radikálnější přístupy jsou
ošetřeny na festivalu Contempuls a
koncertech Pražské komorní filharmonie
(s nově vzniklým specializovaným odštěpným souborem Prague Modern), ty v dobrém smyslu přístupnější či
eklektičtější třeba na Hudebním fóru
Hradec Králové.
KAREL KOUBA, Stimul, A2 kulturní týdeník // Tato odpověď bude dost úzce
souviset s první otázkou a omezí se spíš na zdejší lidi kolem hudby, kteří si
zaslouží obdiv za to, že se hudbě věnují ve svém volném čase, vozí a vydávají
kvalitní menšinovou hudbu. Zarputile dělají to, co je baví, a je to vidět.
KLaNGundKRaCH kvůli muzice, kterou vozí a
kvůli hudbě, kterou hrají a vydávají.
Guerilla Records kvůli soustavnému vydávání
archivní muziky a kvůli odvaze vydávat muziku novou.
Josef
Jindrák a Polí pět nejen kvůli skvěle
zásobenému obchodu.
Letmo productions kvůli
sympatickému výběru pořádaných koncertů.
Silver Rocket kvůli Inkvizici a hlavně proto,
že by bez nich bylo mnohem smutněji.
HYNEK DEDECIUS, Hisvoice // Mary-Anne Hobbs, ačkoli královna nezasloužených superlativů,
je se svým pořadem na britském Radio 1 (a neomezeným přísunem čerstvých
výlisků) zřejmě nejpilnější pozorovatelkou a propagátorkou současných trendů
v experimentální elektronické hudbě (a vlajkovou lodí dubstepu). Letos
jsem hodně inspirativních kusů slyšel poprvé právě díky ní.
www.bbc.co.uk/radio1/maryannehobbs/
BABUTA – BARBORA ŠEDIVÁ, festival Next, časopis 3/4, Multiplace… // Pozoruhodní
vydavatelia, producenti, interpreti, organizátori a kolemhudbovia tento rok sú:
Ladislav Mirvald (aka Mirvis), Oliver
Rehák, Petr Marek, Johana Švarcová, Bára Švarcová – Kratochvílová, Prokop
Holoubek, Martin Valášek, Slávo Krekovič. (Klusáka bohužial nemôžem uviesť,
lebo by to vyzeralo, že ma podplatil.)
PETR VRBA, Rádio 1 (13 syrových), Hisvoice
Neúnavný propagátor
zajímavé hudby Erik Ed Benndorf se svým berlínským Dense promotion (http://www.dense.de/).
V Bruselu
usazený Nico Bogaerts se svým pravidelným
radiovým pořadem Sounds and Emotions (http://www.fmbrussel.be/programmas/sounds_and_emotions.aspx).
A opět Dominique
Répécaud, organizátor největšího festivalu jiné hudby ve Francii – Musique
Action a ředitel Centre Culturel André Malraux (http://centremalraux.com/) v Nancy za
to, že nepodlehl politicko-ekonomickým intrikám a podrazům a i když ho to stálo
jistě pár let života, souboj o festival i Centrum ustál. Sice v roce 2009
festival nebude (minimálně ne v takové podobě jak bývalo zvykem), nicméně
CCAM zůstává stánkem kvalitní kultury. (více o problémech s podporou
kultury v Nancy http://ccam.mollo.fr/communique180608.php).
MILOŠ VOJTĚCHOVSKÝ, Galerie Školská 28, FAMU
MARTIN MAZANEC, dramaturg/kurátor
multimediálních a hudebních přehlídek pro Letní filmovou školu či PAF
u nás rozhodně:
SILVER ROCKET
A.M. 180
PETR FERENC, A2, Hisvoice, Stimul
Important Records, vydavatelství, které má na svůj název plné
právo. Noisová enkláva No Fun a její
hybatel, hudebník Carlos Giffoni. Pochopitelně Touch, jejich série sedmipalcových singlů je obzvláště milá. A
samozřejmě spousta „maličkých", kteří zachraňují různorodost hudby navzdory trhu
a trendům, které vlezly i tam, kde se dříve psalo „nezávislý". Dekorder, Pogus, v Čechách KLaNGundKRaCH a Polí pět. Opět: tyhle všechny jsem mohl jmenovat už loni.
PAVEL KLUSÁK, Respekt
Zásadní
dramaturgickou práci dělají Martin
Blažíček a Martin Mazanec. Spolu
připravili výtečnou přehlídku čerstvé domácí hudební & multimediální avant-scény pro LFŠ
v Uherském Hradišti. Blažíček dělal v Roxy/NoD cyklus Impro a
festival Expandia, čímž v NoD končí. Obávám se, že ne proto, aby přešel do
Národní galerie. Mazanec krom kurátorství videoartu třeba uvádí na olomouckém
PAF Ryoji Ikedu.
A. M. 180 organizují hodně, přičemž v téhle éře bez médií, která by
česky psala o všech těch Parenthetical Girls a Dragons of Zynth, je to pořádně
nevděčné. Navíc tím, jak to dělají už pár let, mají někteří trendaři pocit, že
je to už stará vlna. Díky. Vydržte ještě nějakou dobu .
Světové labely: Touch
Music, který žene kategorii tvorby vstříc výzkumu v nevyzpytatelné
přírodě. Raster-Noton, který žene umění
vstříc výzkumu v exaktní laboratoři.
Médium roku: The
Wire, pořád evidentní encyklopedie současné hudby od písní přes skladatele po nejzazší experiment, pořád v proměně,
s citlivou reakcí na to, co je relevantní ze současnosti i historie. Pořád
poměrně slušně vyvažující londýnské zakotvení a globální dosah.
Alex Ross, kritik New Yorkeru a blogger, popsal vážnou hudbu 20. století
v knize The Rest Is Noise pronikavě, srozumitelně, nelacině: jako pro
kultivované laiky – řekněme jako pro publikum ČT 2, s aluzemi na politiku a velká témata uplynulého století. Muzikant a akademik George Lewis popsal dějiny legendární
školy pro afroamerické experimentátory, chicagské AACM, v pětisetstránkové
knize A Power Stronger Than Itself.
Provedl to nejen profesionálně, ale navíc naprosto adekvátně tématu: se šmrncem
orálního vyprávění a černou kombinací frajerství, nadhledu a věcí braných
smrtelně vážně.
Kompletní anketu
najdete na vláknu Hudební bilance 2008.