Reklama
 
Blog | Pavel Klusák

Hudba 2006: Co se stalo? Výroční anketa, část druhá.

/UPDATEOVÁNO/ Bilance hudebních insiderů podruhé! Publicisté a dramaturgové (Lidové noviny, Rádio Wave, Freemusic, Sperm...) otevřeně účtují se svým vkusem a uplynulým rokem. Brát anketu jako tipy na nákup vánočních dárků se doporučuje jen na vlastní nebezpečí. Apačka, Brenner, Dedecius, Jiřička, Klusák, Kouba, Kratochvíl, Krekovič, Rehák, Stuchlý, Šedivá, Turek, Veselý, Vizina.

První část
ankety i s úvodem najdete tady.
V dnešní druhé se pídíme po hudební UDÁLOSTI ROKU a HUDEBNÍM či ZVUKOVÉM ZÁŽITKU ROKU. Ještě nám zbývá třetí část, ve které se bude hodně nadávat. Za dva dny nazdar!

*****
U D Á L O S T____R O K U


Reklama

APAČKA, Freemusic.cz // U D Á L O S T____R
O K U

New! New! Festival // Skutečnost je taková, že si normální
pracující/studující občan ne-Prahy nemůže dovolit Stimul nebo Move v jeho celé
délce, ale musí si vybírat, a tím přichází o spoustu věcí. Úplně stejně chápu
důsledky brněnského festivalu New! New! pro občana ne-Brna. Všichni psychopati
z Berlína (jmenovitě zejména Candie Hank a Rechenzentrum), Liger a hlavně Otto
von Schirach tady na pár kouzelných podzimních dnů zvedli úroveň kultury tak,
že jásal i výjimečný ne-pražský návštěvník Stimulu nebo Move, a to v celé
délce.

A ještě Pixies v Akropoli. To jsou moje denní
barevné sny, nacpat kapelu, která by při troše naivity a s přimhouřením oka
zaplnila arénu, do malého klubu pro pár stovek lidí, tzv. rychlých a
vyvolených. Pixies sice nejsou z těch, co by byli poslední roky bůhvíjak
aktivní (poslední řadová deska vyšla na začátku devadesátek), ale jejich
zásluhy jsou nezpochybnitelné: věřím, že spoustě lidí se tak splnil sen, a já
oceňuju hlavně jeho balení.

 

MICHAL BRENNER, festival Sperm // U D Á L O S T____R O K
U

* New! New! – víc takových festivalů …

* Myspace – kdo nemá, jako by nebyl
… (jako "událost" protože speciálně letos se s tím roztrh pytel)

 

HYNEK
DEDECIUS, HIS Voice

// U D Á L O S T____R O K U

Událost roku:

… jsem asi zaspal.

 

LUKÁŠ JIŘIČKA, festival Stimul, HIS Voice // U D Á L O S T____R
O K U

Abstract Monarchy Trio – koncert rakouského trumpetisty a
maďarských improvizátorů. Maximální koncentrace, minimalistická čistota stylu,
jasný filosofický reduktivní postoj v době přesycené zvuky, rytmy a
melodiemi.

Ulisess IV – anglicko-polsko-dánská frejazzová formace.
Hutnost, brutalita i lyrismus, řemeslná zručnost prvního stupně
v mimořádném těšínském koncertu rušeném cinkáním půllitrů, údery dveří.

Supersilent – bez komentáře.

Uri Caine plays Mozart – potvrzení invence, imaginace a
hluboké hudební kultury.

Peeping Tom – když zábava, tak leda na hranicích hudební
pornografie. Mike Patton a ďábelští kumpáni aneb od popu k metalu přes hip
hop, surf a dlouhé cesty po barech a bordelech.

 

PAVEL KLUSÁK, tenhle blog // U D Á L O S T____R
O K U

All Tomorrow´s Parties jako festival, který přebírá roli rozhledny
po tom, co se děje na post-popové
hudební scéně. Donedávna to byl technologický Sónar, ale jeho vymezení
elektronického festivalu ho dnes odsouvá z centra dění. Britské ATP jsou oproti
tomu festival komunit: postaví jednoho hudebníka do centra a nechají ho
vytvořit program. Pavoukovitě se jím vinou souvislosti mezi poetikami, scénami,
generacemi. Letošní jarní běh a předvánoční
„tvrdý" bonus (Thurston Moore ze Sonic Youth hraje a uvádí současnou
skvělou vlnu rozpadajícího se a abstraktního hardcore rocku) jsou pro
poznání hudební současnosti platnější než všechny veletrhy showbyznysu.

D. I. Y. , duch doby na mnoha úrovních.

Přesun noisu a extrémně tvrdého zvuku
blíž k mainstreamu: nemusíme z toho být vždycky nadšení, ale to je
asi tak všechno, co se s tím dá dělat. Pilně si zvykám.

You Tube, jedinečný archiv pro studium i srdeční
příhody. Díky všem přispěvatelům.

Mazen Kerbaj improvizuje v Bejrútu na balkóně na
trubku do náletu izraelské armády. Duet.

White Bicycles, paměti producenta Joea Boyda. Příběh člověka,
který moc dobře slyší a nebojí se jako první ukázat na podivné zjevy Syda
Barretta, Fairport Convention nebo Nicka Drakea.

Edice Labels Unlimited s moc dobrými
publikacemi o vydavatelstvích Warp
Records
a Rough
Trade
.

 

KAREL KOUBA, festival Stimul // U D Á L O S T____R
O K U

Do kategorie
„událost roku" pro mne určitě patří vydání hudebního DVD Carpets Curtains / Koberce, záclony
(http://www.fiume.cz/carpetscurtains/dvd-video.html), pod nímž jsou podepsáni Ivan Palacký a Filip Cenek alias VJ Věra Lukášová. V českých vodách naprosto ojedinělé
směřování, ve světovém kontextu výborný počin souznící s aktuálními trendy
v oblasti tzv. „nové improvizace". Poruchy v tichu, jemné kutilství,
příjemně rozmazané mikrookamžiky všednosti, inspirované využití poetiky náhodně
nalezeného objektu.

 

MATĚJ KRATOCHVÍL, HIS
Voice
//
U D Á L O S T____R O K U

Festival Stimul. Koncertní cyklus Pražské
komorní filharmonie Krása dneška.
Oba podniky prostě doplňují to, co tu chybí.

 

OLIVER REHÁK, Trištvrte Revue, SME, festival
Next Bratislava

// U D Á L O S T____R O K U

Joanna Newsom – Ys // Skvelý
dôkaz, že pesničkárska scéna nemusí byť len folkovým revivalom, ani povrchným
módnym trendom.

The Year Of – Slow Days // Pätica
známych postáv rakúskej scény improvizovanej hudby odložila elektroniku,
vytiahla svoje pôvodné nástroje a dala dokopy pesničkový (!) album pre label
Morr music (!!). Martin Siewert, Burkhard Stangl, Werner Dafeldecker
a Bernhard Fleischmann si schuti a s nadhľadom zahrali sériu
pesničiek, ktoré vyznievajú skôr nostalgicky úprimne než s ironickou
paródiou a úplne najväčším prekvapením je príjemne civilný hlas Christofa
Kurzmanna.

Geir Jenssen – Cho Oyu // Geir
Jenssen robí ambientnú hudbu, no napriek tomu aj po vyše desiatich rokoch stále
dokáže priniesť svieži album a prekvapovať. Najnovšie audioturistickým
záznamom svojej cesty na šiestu najvyššiu osemtisícovku, ktorú absolvoval
v septembri 2001.

+ Čo bolo
domácimi udalosťami roku, ktorý dostal názov Rok slovenskej hudby?
Spoločný album Vlada Godára s Ivou Bittovou Mater, ktorý
v licencii vydalo mníchovské ECM records, návrat Mariána Vargu do nahrávacieho štúdia a premiéra jeho
novej skladby pre Moyzesovo kvarteto (v najbližšom čase má vyjsť ešte
monografia o jeho legendárnej skupine Collegium musicum), desaťdňový festival Epoché, ktorý predstavil tvorbu osemdesiatich autorov žijúcich na
Slovensku od renesancie až po súčasnosť. Zažili sme tri veľké koncerty krátko
po sebe. Návštevy Depeche Mode, Massive Attack a Stinga presvedčili, že konečne aj Bratislava patrí medzi
európske metropoly a za svetovými hviezdami nemusíme cestovať do susedných
krajín.

 

ALEŠ
STUCHLÝ, A2
//
U D Á L O S T____R O K U

Deska Silent
Shout
švédského enigmatického dua The Knife, díky níž se teď
vydávají po světě v reedicích jejich předchozí alba. Konečně se tihle dva
pokrevní podivíni prořezali na světlo: jejich hudba, to je okultní diskotéka
pro dospělé, sofistikované karaoke v promrzající tundře, jiskřivě temný
jukebox. Sourozenci Karin a Olof Dreijerovi zakřičeli tak potichu, až
z toho byla ozvěna roku.

 

 

BABUTA ŠEDIVÁ, 3/4 revue, A4 –
nultý priestor, festival Next

1. fajn story
sú aj februárové koncerty v CLUBe MARIA. alebo teda príbeh o tom, ako
v podstate sprievodný program počas
festivalu transmediale v berlíne
, odsúva hlavný program do novomediálnych
oných. tak mu treba.

2. pardón trocha
egotrip o tom, že festival NEXT
prežil napriek všetkému a tiež o jeho punkerskom streamingu na rádiu TLIS v réžii GND

 

TOMÁŠ TUREK, Rádio Wave // U D Á L O S T____R
O K U

Spuštění ČRo 4 – Radia Wave. Krokolomné začátky, porodní bolesti
a žánrovou schizofrenii Radio Wave pomalu, ale úspěšně překonává.

 

KAREL VESELÝ, nezávislý publicista (HIS
Voice, Respekt, Musicserver…)

// U D Á L
O S T____R O K U

Sperm Festival, festival Stimul (konečně profesionálně připravená
vystoupení zahraničních hvězd alternativní hudby)

PETR VIZINA, Lidové noviny // U D Á L O S T____R
O K U

David E. Edwards na
Colours of Ostrava.

 

 

*** (Ještě jste tam?
Pořád žádná zmínka o The Prostitutes, Ewě, Vaškovi a My Chemical
Romance, co? Ale nevzdávat! Jdeme na další kategorii!) ***

 

 

***** H U D E B N Í / Z V U K O
V Ý____Z Á Ž I T E K____R O K U

 

APAČKA, Freemusic.cz
// HUDEBNÍ ____ZÁŽITEK____ROKU

Sziget Festival // Jednoznačně a z mnoha důvodů. Jednak mám
ráda atmosféru (lidi, prostředí včetně) festivalů a ještě víc takových, kde
pálí nonstop slunce. Po hudební stránce desítky kapel desítek žánrů, které
kdybych si měla pak zpětně dohledávat a poslouchat, nemusím do konce roku dělat
nic jiného. A jako bonus koncert dEUS, ke kterým zhruba od Pocket Revolution a
zejména od jejich koncertu v Praze vzhlížím už zcela nekriticky, a ve stejný
den Radiohead, se kterýma to mám jako s dEUS, ale několikrát déle a
intenzivněji.

 

MICHAL BRENNER, festival Sperm // HUDEBNÍ ____ZÁŽITEK____ROKU

* 31knots na Sedmičce – už to nebyl blesk
z čistého nebe jako loni když předskakovali QnotU ale pořád pro mě jeden z
nejlepších letošnich koncertů

* Hanne Hukkelberg na festivalu Numusic
– i kdyby zahrála jen Break My Body
od Pixies a nic dalšího

* Vex'd v Abatonu – vyjádřím obrázkem

HYNEK
DEDECIUS, HIS Voice

// HUDEBNÍ ____ZÁŽITEK____ROKU

Party s beatoborci
Filastine a DJ/Rupture
v narvaném barcelonském squatu s nejhorší
„toaletou" pod sluncem…

Skoroohluchnutí a pekelná (doslova) nuda na koncertě Sunn O)), Esch-sur-Alzette. Nejdřív country s pupkáčem
z Earth a pak hodinový jednolitý drone chlapců v černých kápích.
Intenzivní a zároveň směšné…

Basový orgasmus při obejvákovým
poslechu dubstep lahůdky Loefah –
Root/Goat Stare

Noční ambientní ráj s Pimmon, Andrew
Pekler, Keith Fullerton Whitman, Xela, Yagya atd.

 

PAVEL KLUSÁK, tenhle blog // HUDEBNÍ ____ZÁŽITEK____ROKU

David Toop pořádá v Kremži
na Donaufestivalu
čtyřhodinové koncerty – zvukové mnohočetné dialogy bez
odděleného hlediště a scény. Sedíme mezi aktéry a sledujeme, jak není
rozdílu mezi lidským, strojovým a přírodním: saxofon Evana Parkera zní
náhle stejně jako laptop Kaffe Matthews, ozvěna chrámu k tomu přidává
další vrstvu magie. Dál hráli Akio Suzuki, Ami Yoshida, Sachiko M, Rafael
Toral, Rhodri Davies a další.

Starý
samuraj, dávno po osvícení, zachází nadzemsky přesně se svým nástrojem. Lee Ranaldo nosí kytaru vazbícím
prostorem na helsinském festivalu Avanto.

Susanna & The Magical Orchestra na
pražském festivalu Stimul.

Pro láskyplné zacházení s pop-music, přeměnu „obecních" hitů v cosi
osobního, konstruktivní nakládání s rizikovými zdroji.

Marketingová
porada vydavatele Stefana Wintera
(Winter & Winter). Svolal do Prahy své distributory z Evropy i zbytku
světa, aby k nim cca šest hodin mluvil o tvorbě, filozofii
a o tom, jací umělci jsou, co prožívají a co potřebují.

 

KAREL KOUBA, festival Stimul // HUDEBNÍ ____ZÁŽITEK____ROKU

Hudební
zážitek roku je jednak spojen s koncerty skupin Supersilent, Pan Sonic a
Abstract Monarchy Trio (které bych –
vzhledem k tomu, že se všechny odehrávaly v rámci Stimulu – asi ze
skromnosti neměl uvádět), jednak s vystoupením japonské tanečnice Chikanari
Shukuky
, která mě svým vystoupením v rámci Alternativy opravdu
příjemně překvapila. Nikdy bych netušil, jaká atmosféra se dá vytvořit pomocí
hlasu, hajtky, podvazků a zpětné vazby mikrofonu…

 

MATĚJ KRATOCHVÍL, HIS
Voice
// HUDEBNÍ ____ZÁŽITEK____ROKU

Skladba felt|ebb|thus|brink|here|array|telling
Benedicta Masona na festivalu Klangspuren. Jak řekl jeden kolega: nejlepší
elektronická skladba bez elektroniky. V tenisové hale vytvářel kolektiv mladých
hudebníků neuvěřitelné zvukové situace za pomoci rozladěných ladiček, obřích
okarín a dalších nástrojů. Jednoduché akustické fígle jako základ rafinované
hudby.

 

SLÁVO
KREKOVIČ, Trištvrte Revue, festival Next Bratislava
// HUDEBNÍ ____ZÁŽITEK____ROKU

Festival Konfrontationen 2006 v rakúskom
Nickelsdorfe (http://www.konfrontationen.at)
//
"Starci a klarinety", ale stále plní energie: saxofónová smršť bradatej
power-free legendy Petera Brötzmanna, britské elektronické improkvarteto
Grutronics s Evanom Parkerom, "akustický noise" Globe unity Orchestra Alexa
Schlippenbacha (oslávili 40 rokov!) a rovnako výbušný nášup holandských The Ex.

 

OLIVER REHÁK, Trištvrte Revue, SME, festival
Next Bratislava

//
HUDEBNÍ ____ZÁŽITEK____ROKU

Matmos – The Rose has Teeth in the Mouth
of Beast //
Sanfranciskí
konceptualisti sa po plastickej chirurgii a pesničkách z americkej
občianskej vojny vrhli na svojich kultúrnych hrdinov. Ich zvukové portréty
(skôr menej než všeobecne) známych
osobností od bavorského kráľa Ludvíka II. až po Charlesa Bukowského sú
prepracované do posledného detailu – všetko, čo tu znie má svoj presný dôvod,
no album funguje aj bez znalosti konceptu. Ukážková symbióza elektronickej
hudby a sound artu.

Peeping Tom // Workoholik, ktorý svoju kariéru obdivuhodne nasmeroval od
štadiónovej hviezdy ku odvážnym experimentom s hlasom, si splnil sen
o vlastnej verzii popu, ktorý by mal znieť v rádiách. Nájdete tu
plejádu silných hostí od Bebel Gilberto až po týpkov z Anticonu a Ninja
Tune. Kým niektorí hrajú sami seba (napr. na gramofónoch skrečujúci Kid Koala),
iných zase Patton nahovoril na pekné úlety (kto by povedal, že krehká Norah
Jones dokáže súkať obscénne texty s takou prirodzenosťou?).

Longital – Výprava // Dvojčlenné zoskupenie zmenilo názov
z Dlhých dielov na Longital a spolu s tým prišiel aj výrazný
posun v tvorbe. Gitarista Dano Salontay a spievajúca basgitaristka
Šina stále zhudobňujú svoje osobné denníky, no akustické podklady v nich nahradilo
viacej elektroniky, tempá sa zrýchlili a pribudlo viacej osobitého hrania na
gitare. Je príjemné vedieť, že aj na domácej scéne funguje niečo paralelné, čo
nápadmi a ich zvukovým spracovaním obstojí vedľa najzaujímavejších
súčasných pesničkárov.

 

ALEŠ
STUCHLÝ, A2
//
HUDEBNÍ ____ZÁŽITEK____ROKU

Nečekaně
jednoduché rozhodování: lamželeza zvuku v akci aneb vystoupení Pan Sonic
na půdě klubu Roxy. V předvečer svátku (16.11.) se na starém Městě
odehrála revoluce, která neměla se sametovou materií nic společného –
radikální, výtečně dramaturgicky prokreslený noiseový set (à la první disk
jejich čtyřalba Kesto) tohohle finského dua, využívajícího především
ručně sestrojené oscilátory, zahýbal konvencemi všech (kvazi-)alternativců: ušní
membrány rozvibrované orbitálními šumy, drásavým praskotem, bludnými
sinusoidami a pichlavými frekvencemi si musely vlastně kontinuálně zvykat, a
přitom jako by stále neměly dost. Koncert tak akorát dlouhý, aby váš organismus
vydržel a kýžená tenze nevyprchala. Pro mě splněný sen, jemuž dodali punc trvanlivosti
dva dny, zadumaně strávené s Mikou Vainiem a Ilpo Väisänenem v
melancholické podzimní Praze.

p.s..- nové
album Pan Sonic vyjde v lednu na značce Blast First petite, ponese
titul Katodivaihe (aka Cathodephase) a ve třech skladbách bude hostovat
islandská violoncellistka Hildur Gudnadóttir, známá ze spoluprací se
skladatelem Jóhannem Jóhannssonem.

 

BABUTA ŠEDIVÁ, 3/4 revue, A4 –
nultý priestor, festival Next

1. story o hudobnom
zážitku roka mi zabezpečil surreálny koncert partičiek No Neck Blues Band a následne A Silver Mount Zion, lebo to bola psychotronická predpoveď nálad
na rok 2006. a pochopiteľne, veštili aj spätne, keďže to bolo na
donaufestivale niekedy v máji.

2. neverending
story sú najlepšie zážitky zo zvuku, ktoré mi už pár rokov a i tento
rok bezkonkurenčne zabezpečuje zvukár Roman Laščiak. díki.

 

TOMÁŠ TUREK, Rádio Wave // HUDEBNÍ ____ZÁŽITEK____ROKU

Cat Power živě, i na desce The Greatest. Chan Marshall božsky skládá, zpívá,hraje a kouří s
big bandem i bez a namistrované Česko opět míjí.
Stále více než relevantní: Cave/Reed/Cale/Waits,
minimálně koncertně. Noční můra trendomilců.
TV On The Radio živě, i na desce Return To A Cookie Mountain.
Osobnostně skromní a zvukově sympaticky arogantní Animal Collective v Poznani.

 

KAREL VESELÝ, nezávislý publicista (HIS
Voice, Respekt, Musicserver…)

// HUDEBNÍ ____ZÁŽITEK____ROKU

Wolf Eyes, Battles @ Donnaufestival, Korneuburg,
Rakousko.
Final Fantasy @ 007 Strahov. Zatímco
to první mě ohromilo svojí sonickou intenzitou, to druhé naopak svojí hřejivou
intimitou.

PETR VIZINA, Lidové noviny // HUDEBNÍ ____ZÁŽITEK____ROKU

Blind Boys of Alabama ve Stromovce. SoCalled na festivalu Moffom. Hospoda
Stará Ořechovka
, kde stále ještě nemají zapnutý rádio ani televizi. Biografie Johna Peela.

 

(pokračování
příště)