Který rocker
připomíná Ivana Diviše? Napadá mě jediný: šéf britských The Fall, nelaskavý,
posedlý vizionář Mark E. Smith. Na scéně je od roku 1976, aktuálně se spojil
s duem německých technologů Mouse On Mars. Nahrávka jejich tria Von
Südenfed třaská neunavitelnými rytmy, které jako by hlásily, jaké barevné
přeludy obsedantně útočí na Smithovu mysl. Zmutované disko, garážová patina,
inspirace podvraťáckým křížením stylů v pirátských rádiích: to všechno odesílá
album do vod otrlejších klubů. Ale Smithovo Bohem políbené láteření z něj dělá
i událost pro kruhy současné hudby a poezie.
Ta spolupráce není
překvapivá jen tím, že padesátiletý manchesterský postpunker se dal dohromady
s německými elektroniky z Muchowovy generace. Spojuje se tu výbuch energie
poškozených strojů a rovněž porouchaného, anebo přinejmenším notně
opotřebovaného člověka. Smith bude evidentně klít a zaklínat tak dlouho, jak
uzná za vhodné, ale jeho asociativní závěje absurdit jsou vylouhované z podvědomí
– obsah slov vyvěrá z vnitřních puklin, ne z nezdolné vůle. Zvukový
svět „glitchů", tedy chybami nasáklých zvuků nespolehlivé elektroniky, má málokdy
tak logický kontext.
Díky Mouse On Mars (hráli mj. na letošním pražském Spermu)
si Smithe objeví mladší generace. Asi se bude divit – ale vycítí, že tady se
někdo dává v sázku celý, aniž by svůj běh po ostří pojistil smajlíkovou ironií.
V písni Family Feud se Smith „přepíná" mezi rolemi znesvářených
příbuzných, jinde rekapituluje sen, v němž DJ rozpoutá v klubu
potopu. Když už na posluchače přichází klaustrofobický pocit z křiku pouličního
kverulanta, co se od vás ne a ne odlepit, hudba se vyšvihne k symfonickému
elektru (That Sound Wiped) a absurdnímu „happy" finále s africkými
kytarami.
Česká kultura si své „mašíbly", tedy svérázné tvůrce na pokraji
chorobného duševna, hýčká až po jejich smrti. Dokázali bychom nepřehlédnout a
včas ocenit někoho tak obtížného, nevyzpytatelného a vůči fanouškům nevděčného,
jako je Mark E. Smith?
Von Südenfed:
Tromatic Reflexxions. 49 minut. Domino Records, distribuce v ČR Day After,
2007.