Koho zajímá kauza Rádio Wave, která je ve
 skutečnosti Kauzou Rada ČRo, pro
 toho bude patrně zajímavý první – a hned veřejný – dialog mezi aktéry. Veřejná diskuse o Radiu Wave a jeho
 budoucnosti proběhne v úterý 11/11 od 17:00 do 18:30 hod. v pražské Arše.
 Svolal ji Digizone.cz, uvádí Jan
 Potůček. Sezval členy Rady (předseda Jiří Florian, Antonín Zelenka, Dana
 Jaklová), programového ředitele veřejnoprávního rozhlasu Medka (toho, co ví, že
 posluchači Wave „nejsou budoucností tohoto národa, nebo jen ojediněle"), lidi z Waveu,
 parlamentní mediální komise. Na můj vkus to organizátor tlačí trochu silou
 (pokud host nedorazí, bude na pódiu žalovat prázdná židle s jmenovkou),
 ale zaplaťpámbu za možnost slyšet od Rady, proč si myslela, že jí to projde. 
   
 Kéž by to celé
 skončilo nejen rezignací několika lidí, ale vůbec novým přístupem k výběru
 mediálních radních! Na plesu Respektu zpívala Lucia Piussi se Živými květy
 písničku s refrénem: A zas je to
 všetkým jedno / Zas je to všetkým úplne jedno / Zas sa všetci zhodneme / Že to,
 v čom tu žijeme / Je nekonečné dno a nekonečné bahno…  Kdyby tak tenhle protestsong proti přílišné
 snášenlivosti přestal být nejen o Slovensku, ale i o nás. // Pozvánka
 na Digizone.cz // 
 Prvního listopadu
 umřela, dávno pryč z pódií, Yma
 Sumac. V padesátých a šedesátých letech prožívala neuvěřitelný úspěch,
 vystupovala jako jakási reinkarnace incké či peruánské princezny a byla pro
 publikum dravou ozvěnou exotického světa – jeho přírody, tajuplnosti a rituálů. Ozvěnu
 uměla udělat Yma Sumac lecčemu: vedle zpěvu zapojovala do svého stylu ornitologické efekty i
 tygří vrčení, vládla rozsahem čtyř a půl oktávy. Její muž a kapelník tvrdil, že
 těch oktáv je pět a že za poslední dva tisíce let tu druhý takový hlas nebyl. Sumac,
 kterou mimochodem pozval do Moskvy její velký fanoušek Chruščov, chvíli
 cvrlikala ve dvoučárkované oktávě, obratem hučela a vrčela někde dole. 
 Pod taktovkou manžela
 se občas podobala kočovné atrakci, ale kdosi napsal, že když po ní přišel na scénu Elvis, působil krotce. Latinskoamerický
 folklór, hollywoodská aranžmá a bizarnost se u ní prostupovaly nadoraz. Svou
 stylizací kněžky bohyně Přírody působí jako Dead Can Dance, kdyby je Karel Zeman obsadil do Cesty do pravěku. 
 Hudební publicisti
 ji mají myslím často rádi – možná to byl kýč, ale mnohem podstatnější je, že
 ztělesňovala naivní představy a touhy západního světa po exotice. Úkaz
 poválečných let mohutného rozvoje turismu. Už po kolonialismu, zato pořád se
 sny o ostrovních rájích, krajině tajemné, nespecifikovaně duchovní a čarodějné,
 ovšemže i sexy. Davy se za ní táhly, protože jim potvrzovala alibi: domněnku,
 že mystika musí přicházet odkudsi zdálky, že svět, v němž žijeme my, už
 rozpoutané skryté síly nezná. 
 V roce 1971 se
 vrátila na scénu s rockovým albem, to bych rád slyšel, tehdy propadlo.
 Ještě v roce 1990 vystoupila v New Yorku: Madonna se prý z její
 prezentace lecčemu přiučila. Když Yma Sumac umřela, patrně jí bylo 86 let: u legendy zůstává leccos nejisté. 
 YouTube: Yma Sumac
 / z filmu
 Secret of the Incas (1954) / francouzský
 dokument 
