Reklama
 
Blog | Pavel Klusák

Bittová & Yokota. Knížák & jeho kompost. Josef K & Golem go pop.

SPORT #1

Zajímavý:
když u nás médiím nepodsunou informaci firmy, jako by se ani nic neodehrálo. (Jestliže konec světa nebude zastupovaný
PR agenturou, budou ho v médiích pokládat za přespříliš alternativní a nic
nenapíšou.) Přitom by mnoha novinářům asi ani nevadilo napsat, že Iva Bittová vydala nedávno snímky
s japonským elektronickým producentem a že v kontextu její
poslední tvorby
jsou nadprůměrné. Susumu
Yokota
vytvářel kolem roku 2000 docela podnětný detailní ambient, pak se
začal trochu motat v kruhu a v reakci na to teď naschvál točí každé
album jiné. Wonder Waltz (Lo Recordings) je plné přizvaných zpěvaček, čtyři
tracky s Bittovou ostudu nedělají. Jednou brebentivě rapuje vymyšleným jazykem, ve Strma a Uzka je její zpěv zkreslený až
k nezřetelnosti a vrstvený do chumlů, něco mezi Beach Boys a Fenneszem.
Zní uvolněně, vedle beatů je živoucí, ale zároveň o nich jakoby ví, je to celé
prosto křeče, kterou je takové album Elida nějak nešťastně zasažené.
Bittová se dlouho profilovala jako control
freak
, tedy ta, která musí mít poslední slovo, jinak nahrávky nedá
z ruky. Toto bylo ovšem zcela jistě mícháno a aranžováno u Yokotů doma,
nikoli v Lelekovicích, a dobrý!
Dobrý elektronický album bez přílišných ambicí. V zahraničních recenzích
lze najít slova jako niceness a elegance. (Ha – než se podařilo tenhle blog zpřístupnit, čile jsem tenhle zápis
zčásti včlenil do textu o letošních albech Bittové pro Týden.)

Milan Knížák, „artiste fluxus tchèque“, se s dávnými
nahrávkami dekonstruovaných vinylových desek ve světě neztrácí: naposledy lze
jednu skladbu (z roku 1979) najít na čtvrtém pokračování dobrých dvojalbových
výběrů An Anthology of Noise & Electronic Music / fourth a-chronology
1937-2005
, která vychází u belgických Sub Rosa. Spolu s Knížákem
tu jsou zastoupeni Maja Ratkje, Steve Reich, Stephen Vitiello, eRikm, Gyorgy
Ligeti, William Burroughs a další. Jen se mi zdá, že label chybně uvádí banální
název skladby Broken Music Composition,
zatímco Knížák původně psával „Compostition“:
však taky své skladby opravdu víc kompostoval než komponoval. Bývá docela často
uváděn jako jeden z raných avantgardních dýdžejů: jeho hudbu ovšem zřejmě
vydávají vedle historických důvodů i díky tomu, že má dynamiku, kontrast,
napětí, prostě dobře zní. To je v hudbě taková zvláštní věc: přese všechno
je nakonec rozhodující, jak zní.

Mezi „naše lidi“ si
dovoluju řadit i Josefa K. Tak se totiž jmenuje pozapomenutá skotská skupina,
která bývá označovaná za inspiraci pro Franz Ferdinand: nejen postpunkovou
sazbou, ale i – viz název – tím, že se jaksi vztahuje ke střední Evropě a její
kulturní historii. Domino Records (= vydavatel FF) teď koupili po léta
nedostupné nahrávky Josef K z osmdesátých
let, oprašují je a vydávají výběr pod názvem Entomology
v listopadu. Na albu budou i tracky z rozhlasových sessions Johna Peela,
vlivného progresivního DJe rádia BBC, který měl edinburské současníky Joy
Division dost rád.

Reklama

A aby pražské
inspirace nebylo málo, do světa vyráží nová americká skupina Golem. Jména hráčů na debutu Fresh Off Boat rychle zaujmou:
Amanda Palmer z The Dresden Dolls, Lenny Kaye od Patti Smith, někdo
z kapely Phish. To jsou ale všechno jen hosti šestice lidí z Lower East
Side, kteří hrají elektrifikovaný východoevropský šraml. Vypadá to (zvlášť
z hudebních ukázek), že
Gogol Bordello nejsou v newyorských kruzích bez vlivu.