Reklama
 
Blog | Pavel Klusák

Tom Waits: Mám s Jeho Svatostí nějaký starý účty

Bloggerův návrat. Kulturní šok. Kdo do tebe Trabandem. Tom Waits má za kumpána dalajlamu, Jan Burian těhotnou pornoherečku.

Po offline pauze se
vracím k blogu a pozoruju: Kdo nic nedělá, tomu utěšeně roste karma! Inspirativní.
Ale bohužel, není to tak jednoduché: kdo nic nedělá trochu moc dlouho (můj
případ), teploměr mu tvrdě sletí div ne do červených čísel.

 

Psací přestávka vznikla
nejen návalem práce (k permanentnímu Respektu: Meltdown – sekce Cinema Gallery
pro Karlovy Vary – seriál o Dežovi Ursinym pro ČRo – příprava na LFŠ), ale
nejspíš i hudebním šokem v Londýně. Zas mě odpravilo, že muziky, živé dnes
autorsky i koncertně, je TOLIK. Živí lidi, klubová scéna i tištěné časopisy vás
navedou na věci, které se z webu nedají vyklikat. Jak říkají Slováci, „čistá
pasia" v obřích secondhandech Music & Video Exchange, podezření na
nedávná dobrá alba se potvrdila (loňští Scritti Politti! Samorost Basil Kirchin!),
dobré hovory s muzikanty, lidmi z labelů i nových hudebních časopisů
– snad časem něco přetavím do článků. V mém oblíbeném časopise nové
žurnalistické generace Plan B píší
všichni v první osobě, ale nevidím tam egocentrickou exhibici, ani energii
plýtvanou na postoj „my víme, která hudba je ta pravá, a vy ne". Tvářit se, že
člověk je znalec veškeré produkce a ví, co
z toho je nejzávažnější, by byl tváří v tvář tomu množství
příliš zjevný podvod. Editorka Frances: „Že máme vedle sebe velké profily Wolf
Eyes a Espers? Jasně, však to taky dnes poslouchá stejné publikum!" Už aby to
s folkem a noisem u nás bylo podobně. Časopis zadarmo The Stool Pigeon, k nalezení
nejen v krámech s muzikou, se dá přečíst doslova od začátku do konce
a obávám se, že u nás na něj invencí nikdo nemáme. (Na webu z graficky jedinečného
média zbývá jen stín, i když včetně big aktuálních rozhovorů s M.I.A. nebo
Bright Eyes…) Na Heathrow mě jen přiměli zout boty, v Ruzyni už byl na
mém kufru přilepený potupný nápis HEAVY. (A to jsem nevezl žádné Boris ani Sunn
O))):! Ať žijí vtipy pro minority.)

Reklama

 

Stala se mi docela
dobrá věc. Ze zájmu jsem se zaposlouchal do Trabandu
a skončilo to, stručně řečeno, negativní recenzí (byť psanou s citlivostí
vlastní autoru těchto řádek /cynický
vtip/
). Po otištění
mi přišel přátelský mail od Jardy „Kdo-do-tebe-kamenem-ty-do-něj-chlebem"
Svobody, takto šéfa dotčeného spolku. Mám za sebou i jiné zkušenosti s reakcemi,
tak to tiše oceňuju. Vzpomněl jsem si na
Jardu S., když jsem teď poslouchal nové dvojalbum Sinéad O´Connor Theology.
Nejen že je plakátovější a rozcajdanější než bratrsky duchovní Svobodovy songy,
ale navrch je z velké části hudebně tuctovější (a besídkově emotivní verze
muzikálové I Don´t Know How To Love Him
je fakt prapodivná šmíra). Nezávislost je prima věc, ale dnešní nezávislá
Sinéad by nutně potřebovala usměrnit nějakým střídmým, muzikálním,
absolutistickým producentem.

 

Jo, na komunikaci s médii
zkrátka musí být talent! Právě vychází charitativní album, na kterém se Tom
Waits ocitá vedle dalajlámy. V odpovědi, proč se do tibetského projektu
zapojil, tisková zpráva cituje jeho pokus o seriózní tón. „Nejsem blázen," říká,
„beru to jako duchovní pojistku. K čertu, v mým věku by v mojí příští
kapele taky mohli všichni hrát na obláčku na harfu! Bane, žerty stranou. Dlužil jsem
Jeho Svatosti laskavost. Ve škole za mě psala všecky referáty." Na Healing The Divide (Anti / Maximum
Underground) doprovází Waitse ve čtyřech písních Kronos Quartet, dál tu jsou
třeba Philip Glass a Anoushka Shankar. Zprávu
o desce
, o které se u nás bůhvíproč zatím nepíše, jsem dal do Hospodářek. // Bonus. Tom Waits zamlada, už tehdy s hlasem na hadry: Waltzing Matilda (Tom Traubert´s Blues) //

 

A jinak, co doma a
tak? Brácha spolu s Filipem Remundou roztočili sérii televizních pořadů
s Honzou Burianem. Vznikají akčněji a filmařštěji než dosavadní talkshow Posezení
s Janem, i výhradně ženské protagonistky jsou vybírané jinak. Klíč
odhadněte sami: V prvních dílech to jsou těhotná pornoherečka, dál
bubenice Hilary Binder z freerockového dua Sabot, lítý zápas byl – jako vždy – sveden
s intergalaktickou uličnicí Janou Kratochvílovou, a pokud se nepletu, co
nevidět se má točit BDŽ (Burianův den žen) s Helenou Fibingerovou. Mnoho zdaru,
chlapci. Na YouTube visí ukázka
z té pornohvězdy
.